Mehr als zwei Noten

“…überzeugt das ohnehin klangfarbensensible Spiel von Ran Jia doppelt. Mozarts Klavierkonzert Nummer 18 B-Dur, KV 456 wird bei der chinesischen Pianistin zur Lebenserzählung. Jia hat verstanden, dass ein Triller mehr ist als zwei Noten, die sich so schnell wie möglich abwechseln. Jede Verzierung hat einen Sinn, jede Stelle ihre Farbe. Der langsame Satz ist ein Wunder – an Anschlagskultur, aber auch an Atmosphäre. Mühelos reagiert Jia auf die abrupten Stimmungswechsel. Die Moll-Eintrübungen bleiben im Gedächtnis…”, so die Süddeutsche Zeitung im Rückblick auf das großartige Konzert von Ran Jia mit dem Bach Collegium München unter Oksana Lyniv im Münchner Herkulessaal am 20. November.

Ganzes Artikel  Mehr als zwei Noten November 22nd, 2018Ran Jia

Ran Jia vereint Dramatik und Sanftheit

Beim Klavierkonzert in der Autostadt sind Werke von Brahms und Schubert zu hören.

Gespielt von einer Künstlerin, die in ihrer musikalischen Persön- lichkeit und Präsentationsart ver- schiedene Merkmale vereinigte: Virtuosität, Ausdrucksstärke, ho- he (Bühnen-) Präsenz und Gefühl für das Herbeiführen von beson- deren Stimmungen durch meister- liche, instrumentale Vortragsart. Ran Jia, geboren in Shanghai, wo sie auch studierte, band ihr Audi- torium in die melodisch-emotio- nale Welt des frühen und späteren 19. Jahrhunderts ein.

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The next superstar rising out of China?

Elegant, poised and deeply musical Ran Jia has brought a new freshness to the Franz Schubert piano sonatas, a phenomenal achievement considering how often they have been performed by the greatest pianists of the past 75 years. The press in Germany, where she played all eleven works in a four-day marathon last spring, christened her “the challenger” against Daniel Barenboim, who was scheduled to appear in Berlin a few weeks later.

Ms. Jia rejects such talk of competitive striving. “My dream is simple,” she told me in an interview, “to share my musical inspiration deep down in my heart with the audience …” To her, Schubert’s music “dances between our world and heaven”.

Her self-deprecating persona comes as a welcome change in the face of the flamboyance of other young Asian players seeking to distinguish themselves through hair-styles or piano-bench paroxysms.

She may well be the next Chinese superstar, a versatile player who thoroughly understands her music and performs it for us without the distracting excesses of Lang Lang and Yuja Wang, among others.

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Press reactions

Ran Jia’s Berlin debut with all Schubert sonatas in the prestigious chamber hall of the Berlin Philharmonie on four evenings in March 2017 raised high critical acclaim, praising her “high sound culture” (Berliner Morgenpost). The Tagesspiegel called her “the challenger” in comparison to the Schubert series of local hero Daniel Barenboim, which was taking place a little later in the city.
 

The Berlin Debut in March 2017

Berlin, 11th November 2016 – Berlin will see an unusual debut of a young pianist, Ran Jia. She will present all Schubert sonatas in a cycle in the Chamber Music Hall of the prestigous Philharmonie within 10 days in March 2017. Concerts on March 3, 9, 16 and 19. Tickets available here.

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Ran Jia speaking about Schubert

Berlin, 9th August 2016 – Ran Jia spoke with the editor of Germany’s leading piano magazine Carsten Dürer about her passion for Schubert and her upcoming projects. Watch it here: http://www.pianonews.de/index.php/service/video-interviews

from Zhongshan Daily, 15.12.2015

‘ ..Ran Jia has such sincerity towards music, her perfect technique together with a natual feeling of music presented us the peacefulness and fullness of the music. Her playing is accurate yet has a huge contrast, how marvelous!!..’ –Qidi Leng, Zhongshan Daily, 15.12.2015